De SLIM methode

Voor begeleiding op maat wordt de SLIM- methode gehanteerd.

S - Strategische diagnostiek:

Wanneer een kind wordt aangemeld waarbij er sprake is van een leerachterstand, gaan we eerst onderzoeken wat de oorzaak is van de achterstand. Hierbij valt te denken aan:

  1. Oorzaak van de reken-, lees- en spellingproblemen.
  2. Communicatiestijl/leerstrategie bij kinderen vanaf groep 7.
  3. Onderzoek naar het functioneren van de ogen en de oren (doen de ogen en oren wat ze beloven).
  4. Voeding: met een voedingspecialist wordt er nagegaan wat het eetpatroon is en of dit eetpatroon past bij wat het kind nodig heeft. De vraag is dus niet of het kind gezond eet, maar wat het kind nodig heeft. Het is ook mogelijk dat er niets aan het voedingspatroon hoeft te worden aangepast.
  5. Mindset: hoe denkt het kind over zichzelf? Hoe denkt het kind over leren en over fouten maken? Zelfreflectie.
Slim methode
Slim methode

L - Leerplan op maat

Elk kind krijgt een leerplan waarin de volgende zaken worden besproken:

  1. De doelen voor lezen, rekenen en spelling en de inhoud/lesmethoden.
  2. De manier van communiceren van het kind en de eventuele leerstrategie.
  3. Afspraken voor een functioneel optometrisch onderzoek en een uitgebreide gehoortest (Johansen-IAS).
  4. Een voedingsplan op maat indien nodig.
  5. Mindset: wat heeft het kind nodig om het juiste leergedrag te ontwikkelen? Zelfreflectie, verantwoordelijkheid nemen, voorbereiden, aangeven wat hij of zij nodig heeft.

I - Individueel onderwijs

Door de kleinschaligheid wordt het individuele karakter vormgegeven. Bovendien heeft elke leerling een programma op maat. Door het kleinschalige karakter heb je toch nog de voordelen van een klein groepje

Slim methode

Meten van vooruitgang

Om de 12 effectieve weken vindt er een meting plaats. De metingen worden op de volgende manieren uitgevoerd:

  1. Dagelijks wordt er op basis van een korte notitie aangegeven wat er gedaan is en hoe het is uitgevoerd.
  2. De metingen tijdens de strategische diagnostiek, eventueel aangevuld met testmateriaal op basis van de observaties. Het gaat hierbij om lezen, rekenen en/of spelling. Hierbij wordt ook de mindset nog eens bekeken.
  3. Na 36 weken vindt er een eindmeting plaats. Deze wordt meegegeven voor de school van de leerling. Daarbij worden zeer concrete adviezen gegeven. Op basis van deze concrete adviezen kan de school zelf bepalen waar het kind het beste geplaatst kan worden en/of op welke wijze de zorg wordt voortgezet.
Slim methode
Slim methode

Leerkrachten

De leerkrachten zijn allemaal ervaren leer- krachten met minimaal 10 jaar ervaring in het basisonderwijs en een Master SEN op het gebied van lezen, rekenen en/of spelling. Deze leerkrachten hebben diverse taken: lesgeven, diagnosticeren, het bespreken van leerlingen, de expertise verbeteren en feedback aan collega’s geven.

Cookies

Om je de best mogelijke ervaring te bieden op onze website, gebruiken wij derde partijen technieken zoals cookies.